Arbo Actualiteitendag

Type opleiding: Actualiteitendag
Niveau: Verdieping

11 april 2017, De Vechtsebanen Utrecht Toon inschrijfopties

23 november 2017, De Vechtsebanen Utrecht Toon inschrijfopties

Omschrijving

De vernieuwde Arbowet van doel naar middel
Er is veel gaande in Arboland. De nieuwe Arbowet en de consequenties daarvan houden de gemoederen bezig. Want een zorgvuldig arbobeleid is een must voor iedere organisatie. De vernieuwde Arbowet is daarbij een mooi hulpmiddel. 

Na deze actualiteitendag bent u helemaal op de hoogte van alle recente en komende wetswijzigingen, jurisprudentie en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden. U hoort wat de vernieuwde Arbowet betekent en hoe u deze kunt gebruiken bij het realiseren van een zorgvuldig arbobeleid.
Praktisch en interactief. 

Het programma: wetswijzigingen in de Arbowet, praktijkcases en jurisprudentie
Tijdens deze dag hoort u plenair wat de belangrijkste wijzigingen van de vernieuwde Arbowet zijn. U volgt vervolgens vier interactieve workshops over
hoe dit uitpakt in de praktijk.

  1. Neem nu de regie
  2. Privacy: wat wel en wat niet kan
  3. Het gebeurt op de werkvloer
  4. De rol van de bedrijfsarts

De actualiteitendag is actueel, helder en praktijkgericht
Aan de hand van diverse voorbeelden en tips lichten de ervaringsdeskundigen de actualiteiten toe, zodat u deze direct kunt toepassen in uw praktijk. Daarnaast heeft u volop de gelegenheid om ter plekke of al bij uw inschrijving vragen te stellen. Uiteraard worden de onderwerpen op het laatste moment geactualiseerd. Zo is uw kennis over de relevante arbo-jurisprudentie weer up-to-date en hoeft u niet bang te zijn dat u achterloopt!

Wat leert u?

  • U krijgt inzicht in recente wetswijzigingen op uw vakgebied.
    Daarbij worden de bijbehorende consequenties doorgenomen.
  • U kunt de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw
    dagelijkse praktijk.
  • U ziet in waar de kansen en bedreigingen voor uw organisatie liggen. 
  • U krijgt de mogelijkheid om uw vragen te stellen aan ervaringsdeskundigen
    tijdens en vooraf aan deze dag (bij uw inschrijving).
  • U krijgt een heldere uitleg.
  • U leert van deskundige collega’s.
  • U bent weer helemaal up-to-date.

Accreditatie:
Voor deze dag zijn hobéon SKO-punten aangevraagd.

De workshops:

Hieronder ziet u een omschrijving van de 4 workshops. Uiteraard worden de onderwerpen op het laatste moment geactualiseerd. Mogelijk heeft u zelf al een goede aanpak die u kunt inbrengen. Of u komt vooral informatie halen. Dit kan allemaal binnen onderstaande interactieve workshops.

Workshop 1. Neem nu de regie
Door: Porto Franco

De Arbowet gaat op de schop. Door nu te handelen zorgt u ervoor dat uw organisatie niet reactief achter de wet aanholt maar meteen de voordelen benut. Dit moment biedt de mogelijkheid om na te denken over hoe u als organisatie de arbozorg wil (her)inrichten. Heeft de arbocoördinator of preventiemedewerker voldoende uren tot zijn beschikking? Hoe zien we de invulling van de werkplekbezoeken van de bedrijfsarts? Hoe zie ik de samenwerking van de preventiemedewerkers en de medezeggenschap? Pas als u dat op een rijtje heeft wordt het tijd voor de volgende vraag: voldoen we aan de wet? In deze workshop vertaalt Porto Franco  de theorie van de Arbowet naar de praktijk. De organisatie neemt daarbij de regie in eigen handen.

Workshop 2. Privacy: wat wel en wat niet kan
Door: Pascal Willems

Het ‘Abrona’-rapport en de nieuwe Beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens hebben een hoop stof doen opwaaien in arboland en onder werkgevers.

  • Maar wat staat er nu precies in die Beleidsregels?
  • Wat mag de werkgever nu nog wel en niet vragen aan zieke werknemers?
  • En: moet u nu overal een bedrijfsarts voor inschakelen?

Pascal is gespecialiseerd in arbeidsrecht, sv-recht en privacy-recht en adviseert bedrijven veelvuldig over deze privacy-problematiek. Hij zal u dan ook duidelijk laten zien wat nu de stand van zaken is en uw vragen helder beantwoorden.

Workshop 3. Het gebeurt op de werkvloer
Door: Pieter Diehl

De positie van preventiemedewerkers en hun samenwerking met deskundigen en de ondernemingsraad verandert. Pieter Diehl laat aan de hand van diverse voorbeelden zien hoe werknemers (de werkvloer) samen met de preventiemedewerker en de arboprofessionals optimaal kunnen werken aan een veilige en gezonde organisatie. De vernieuwde Arbowet is daarbij een steun in de rug.

Workshop 4. Rol van de bedrijfsarts
Door: Rik Menting

Met de wijziging van de Arbowet wil minister Asscher de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij arbodienstverlening en preventie bevorderen. De toegang van werknemers tot de bedrijfsarts (arbeidsomstandighedenspreekuur) en de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts worden nu in de wet vastgelegd.

Aan de hand van stellingen bespreken we hoe deze wijziging van de Arbowet bij kan dragen aan de preventie van beroepsgebonden aandoeningen en arbeidsongeschiktheid in uw organisatie. Wat de rol van de bedrijfsarts is en wat uw rol daarbij kan zijn.

Kosten:

  • Het inschrijfgeld bedraagt € 425,- per persoon (excl. BTW).
  • Komt u met twee personen vanuit één organisatie dan is het inschrijfgeld € 375 (excl. BTW).
  • Komt u met drie personen of meer vanuit één organisatie dan is het inschrijfgeld € 325 (excl. BTW).

Hierbij zijn inbegrepen de kosten van documentatiemateriaal, koffie, thee, water en de lunch. Het documentatiemateriaal wordt op de dag zelf uitgereikt. Parkeren bij BCN Utrecht (Daltonlaan) is gratis. Na uw inschrijving ontvangt u een bevestiging, routebeschrijving en een factuur.

Voor algemene informatie:

Ineke Rikkers
E-mailadres: opleidingenhrm@vakmedianet.nl

In samenwerking met:
tri- logo

 Incompany trainingen:

Het komt regelmatig voor dat collega’s dezelfde trainingsbehoefte hebben. In dat geval kan een incompany training een voordelige keuze zijn die meer rendement oplevert dan een open training. De trainingen kunnen volledig op uw wensen en behoeften worden afgestemd.

Neem voor meer informatie contact op met:
Filiz Denizalti
filizdenizalti@vakmedianet.nl
06 265 261 26
E-mailadres: Incompanytrainingen@vakmedianet.nl

Programma

9:00 uur
Ontvangst

9:30 uur
Plenair: overzicht van alle wijzigingen nieuwe Arbowet
Porto Franco

10:00 uur
De groep wordt in tweeën gedeeld en volgt beide workshops 1&2.

  • Workshop 1: Nieuwe Arbowet: van doel naar middel
  • Workshop 2: Privacy

11:15 uur
Pauze

11:30 uur
Workshopronde 2

  • Workshop 1: Nieuwe Arbowet: van doel naar middel
  • Workshop 2: Privacy

12:45 uur
Lunch

13:45 uur
Workshopronde 3
De groep wordt in tweeën gedeeld en volgt beide workshops 3&4.

  • Workshop 3: De nieuwe Arbowet is een aanwinst voor Nederland!
  • Workshop 4: Rol van preventiemedewerker en bedrijfsarts

15:00 uur
Pauze

15:15 uur
Workshopronde 4

  • Workshop 3: De nieuwe Arbowet is een aanwinst voor Nederland!
  • Workshop 4: Rol van preventiemedewerker en bedrijfsarts

16:30 uur
Afsluiting en netwerkborrel

Docenten

Porto Franco

Porto is als adviseur bij tri-plus gespecialiseerd in arbeidsomstandigheden.Hij ondersteund ruim 16 jaar bedrijven en (semi)overheden met het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Met een dwarsdoorsnede van de organisatie gaat hij heel praktijkgericht te werk, ondersteunt door voorbeelden uit zijn rijke ervaring. “Door alle lagen te betrekken, voorkom ik dat er een tunnelvisie ontstaat.”

Pascal Willems

Pascal advocaat bij Willems & Van Ommeren advocaten in Loenen. Hij is gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Hij is als auteur verbonden aan diverse vakbladen zoals Arbo, en de Vakmedianet Jurisprudentiedatabank.

Pieter Diehl

Pieter is senior consultant bij BDM Zuid en organisatieadviseur voor die bedrijven die gaan voor duurzame inzetbaarheid en eigenaarschap van medewerkers. Vanuit deze rol ondersteunt hij organisaties die een transitie willen doormaken naar meer eigenaarschap en leiderschap van medewerkers. Veilig en gezond werken kan leuk zijn en zonder stress.

Rik Menting

Rik is mede-oprichter en voorzitter van het bestuur van PreventPartner. Hij heeft een achtergrond als praktiserend bedrijfsarts, als specialisatie bedrijfsarts en ruime management ervaring, zowel operationeel als strategisch.

Opleiding Brochure Download
Opleiding Brochure Aanvraag
Opleiding Standaard

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven