Arbo Actualiteitendag

Type opleiding: Actualiteitendag
Niveau: Verdieping

Omschrijving

De vernieuwde Arbowet van doel naar middel
Er is veel gaande in arboland. De nieuwe Arbowet en de consequenties daarvan houden de gemoederen bezig. Want een zorgvuldig arbobeleid is een must voor iedere organisatie. De vernieuwde Arbowet is daarbij een mooi hulpmiddel.

Na deze actualiteitendag bent u helemaal op de hoogte van alle recente en komende wetswijzigingen, jurisprudentie en ontwikkelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden. U hoort wat de vernieuwde Arbowet betekent en hoe u deze kunt gebruiken bij het realiseren van een zorgvuldig arbobeleid. Praktisch en interactief.

Het programma
Tijdens deze dag volgt u vier interactieve workshops:

  1. De Arbowet in de praktijk: nieuwe rollen van arbo-actoren
  2. Aansprakelijkheid voor arbeidsongevallen en beroepsziekten
  3. Privacy: Wat wel en niet kan
  4. Het programmatisch werken bij de Inspectie SZW (nieuwe organisatievorm sinds 1 juli 2017)

De actualiteitendag is actueel, helder en praktijkgericht
Aan de hand van diverse voorbeelden en tips lichten de ervaringsdeskundigen de actualiteiten toe, zodat u deze direct kunt toepassen in uw praktijk. Daarnaast heeft u volop de gelegenheid om ter plekke of al bij uw inschrijving vragen te stellen. Uiteraard worden de onderwerpen op het laatste moment geactualiseerd. Zo is uw kennis over de relevante arbo-jurisprudentie weer up-to-date en hoeft u niet bang te zijn dat u achterloopt!

Reserveer uw plek 
Schrijf u hier alvast in voor de tweede editie op 23 november 2017!

Bekijk het volledige programma

 

Accreditatie:

1 punt Hobéon SKO-A&O
1 punt Hobéon SKO-AH
1 punt Hobéon SKO-VK

Reviews:

  • “Duidelijk en verfrissend.”
  • “Helder neergezet.”
  • “Weer een paar eye openers.”
  • “Zeer goed en helder ook nog met de nodige humor, bevlogen.”
  • “Mooi om van een arts te horen hoe jij en je bedrijfsarts het beste met elkaar het werk kunnen regelen.”
  • “Met overtuiging, met ervaring en op een professionele manier.”
  • “Vorig jaar ben ik ook geweest en was daar zo enthousiast over dat ik dit jaar met meerdere collega’s ben gekomen.”
  • “Je hoort net even meer dan je alleen maar leest op internet of een vakblad”
  • “Fundamentele uitleg en praktische voorbeelden.”
  • “Super verzorgde dag!”

Kosten:

  • Het inschrijfgeld bedraagt € 425,- per persoon (excl. BTW).
  • Komt u met twee personen vanuit één organisatie dan is het inschrijfgeld € 375 (excl. BTW).
  • Komt u met drie personen of meer vanuit één organisatie dan is het inschrijfgeld € 325 (excl. BTW).

Hierbij zijn inbegrepen de kosten van documentatiemateriaal, koffie, thee, water en de lunch. Het documentatiemateriaal wordt op de dag zelf uitgereikt. Parkeren bij BCN Utrecht (Daltonlaan) is gratis. Na uw inschrijving ontvangt u een bevestiging, routebeschrijving en een factuur.

Voor algemene informatie:

Ineke Rikkers
E-mailadres: opleidingenhrm@vakmedianet.nl

Incompany trainingen:

Het komt regelmatig voor dat collega’s dezelfde trainingsbehoefte hebben. In dat geval kan een incompany training een voordelige keuze zijn die meer rendement oplevert dan een open training. De trainingen kunnen volledig op uw wensen en behoeften worden afgestemd.

Neem voor Incompany trainingen contact op met:
Filiz Denizalti
filizdenizalti@vakmedianet.nl
06 265 261 26
E-mailadres: Incompanytrainingen@vakmedianet.nl

Programma

9:00 uur
Ontvangst

9:30 uur
workshopronde 1: De groep wordt in tweeën gedeeld en volgt beide workshops 1&2.

Workshop 1: De Arbowet in de praktijk: nieuwe rollen van arbo-actoren
Pieter Diehl – Senior Consultant – BDM Zuid
Wat verandert er aan de rol van de arbo-actoren met betrekking tot de nieuwe wetgeving? Denk hierbij aan de preventiemedewerker, bedrijfsarts, PO en ondernemingsraad. Als PM wordt uw rol als adviseur verstevigd. De PM krijgt na jaren de status van volwassenheid.

Wat betekent dit voor u en uw organisatie? Hoe gaat de organisatie om met externe adviseurs? Wanneer moet u het Arbo contract gaan aanpassen en waarop? Hoe hebben uw collega’s het geregeld? Al deze vragen komen aan bod tijdens deze bijeenkomst.

Workshop 2: Aansprakelijkheid voor arbeidsongevallen en beroepsziekten
Bas van Batenburg – advocaat – van Batenburg & Pracht advocaten
Deze workshop gaat in op het juridisch kader en daarop gebaseerde rechtspraak met zoveel mogelijk op de praktijk gebaseerde voorbeelden. Bij een arbeidsongeval kan de werknemer de werkgever ‘vrij gemakkelijk’ aanspreken om een vergoeding van de geleden ‘schade’. Hoe zit dat bij beroepsziekten? Hierbij is het namelijk veel moeilijker om vast te stellen of er een oorzakelijk verband is tussen de ziekte en het werk. En hoe staat het met de schadevergoeding als het flexibel personeel betreft?

11:00 uur: Pauze

11:15 uur: Workshopronde 2

Workshop 1: Aansprakelijkheid voor arbeidsongevallen en beroepsziekten
Bas van Batenburg – advocaat – van Batenburg & Pracht advocaten
Deze workshop gaat in op het juridisch kader en daarop gebaseerde rechtspraak met zoveel mogelijk op de praktijk gebaseerde voorbeelden. Bij een arbeidsongeval kan de werknemer de werkgever ‘vrij gemakkelijk’ aanspreken om een vergoeding van de geleden ‘schade’. Hoe zit dat bij beroepsziekten? Hierbij is het namelijk veel moeilijker om vast te stellen of er een oorzakelijk verband is tussen de ziekte en het werk. En hoe staat het met de schadevergoeding als het flexibel personeel betreft?

Workshop 2: De Arbowet in de praktijk: nieuwe rollen van arbo-actoren
Pieter Diehl – Senior Consultant – BDM Zuid
Wat verandert er aan de rol van de arbo-actoren met betrekking tot de nieuwe wetgeving? Denk hierbij aan de preventiemedewerker, bedrijfsarts, PO en ondernemingsraad. Als PM wordt uw rol als adviseur verstevigd. De PM krijgt na jaren de status van volwassenheid.

Wat betekent dit voor u en uw organisatie? Hoe gaat de organisatie om met externe adviseurs? Wanneer moet u het Arbo contract gaan aanpassen en waarop? Hoe hebben uw collega’s het geregeld? Al deze vragen komen aan bod tijdens deze bijeenkomst.

12.45 uur: Lunch

13.30 uur: Workshopronde 3

De groep wordt in tweeën gedeeld en volgt beide workshops 3&4.

Workshop 3: Privacy: Wat wel en niet kan
Pascal Willems – advocaat – Willems & Van Ommeren advocaten
Het ‘Abrona’-rapport en de nieuwe Beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens hebben een
hoop stof doen opwaaien in arboland en onder werkgevers.

  • Maar wat staat er nu precies in die Beleidsregels?
  • Wat mag de werkgever nu nog wel en niet vragen aan zieke werknemers?
  • En: moet u nu overal een bedrijfsarts voor inschakelen?

Pascal is gespecialiseerd in arbeidsrecht, sv-recht en privacy-recht en adviseert bedrijven
veelvuldig over deze privacy-problematiek. Hij zal u dan ook duidelijk laten zien wat nu de
stand van zaken is en uw vragen helder beantwoorden.

Workshop 4: Het programmatisch werken bij de Inspectie SZW (nieuwe organisatievorm sinds 1 juli 2017)
Henk Koenders – Programmamanager Bedrijven met Gevaarlijke Stoffen – Inspectie SZW

  • De nieuwe organisatie en werkwijze van de Inspectie SZW per 1 juli 2017
  • De betekenis van het programmatisch werken aan de hand van het Programma Bedrijven met Gevaarlijke Stoffen.


15.00 uur: Pauze

15.15 uur Workshopronde 4

Workshop 3: Het programmatisch werken bij de Inspectie SZW (nieuwe organisatievorm sinds 1 juli 2017)
Henk Koenders – Programmamanager Bedrijven met Gevaarlijke Stoffen – Inspectie SZW

  • De nieuwe organisatie en werkwijze van de Inspectie SZW per 1 juli 2017
  • De betekenis van het programmatisch werken aan de hand van het Programma Bedrijven met Gevaarlijke Stoffen.

Workshop 4: Privacy: Wat wel en niet kan
Pascal Willems – advocaat – Willems & Van Ommeren advocaten
Het ‘Abrona’-rapport en de nieuwe Beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens hebben een
hoop stof doen opwaaien in arboland en onder werkgevers.

  • Maar wat staat er nu precies in die Beleidsregels?
  • Wat mag de werkgever nu nog wel en niet vragen aan zieke werknemers?
  • En: moet u nu overal een bedrijfsarts voor inschakelen?

Pascal is gespecialiseerd in arbeidsrecht, sv-recht en privacy-recht en adviseert bedrijven
veelvuldig over deze privacy-problematiek. Hij zal u dan ook duidelijk laten zien wat nu de
stand van zaken is en uw vragen helder beantwoorden.

16.45 uur: Afsluiting en netwerkborrel

Docenten

Bas van Batenburg

Bas is oprichter van Van Batenburg & Pracht Advocaten. Als advocaat is hij gespecialiseerd in Arbeids-en Aansprakelijkheidsrecht en letselschade en in die rechtsgebieden heeft hij ruime ervaring opgedaan.

Pieter Diehl

Pieter is senior consultant bij BDM Zuid en organisatieadviseur voor die bedrijven die gaan voor duurzame inzetbaarheid en eigenaarschap van medewerkers. Vanuit deze rol ondersteunt hij organisaties die een transitie willen doormaken naar meer eigenaarschap en leiderschap van medewerkers. Tevens is hij voorzitter van de beroepsvereniging voor preventiemedewerkers. Hij is auteur van diverse arbo-boeken en verbonden aan de PHOV (HVK opleiding) als examinator. Pieter is een veelgevraagd spreker tijdens evenementen en congressen in zijn vakgebied.

Henk Koenders

Vervulde vele functies binnen de inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie). Is nu belast met één van de grootste programma´s van de inspectie (het Programma Bedrijven met Gevaarlijke Stoffen). Binnen dit programma wordt geïntegreerd aandacht besteed aan blootstelling en acute risico´s.

Pascal Willems

Advocaat bij Willems & Van Ommeren advocaten. Hij is gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Pascal is als auteur verbonden aan diverse vakbladen, zoals het Tijdschrift Arbo en de Vakmedianet Jurisprudentiebank.

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven