De Architect 1 - 2017

Omschrijving

Thema retail in de Architect – februari 2017

De Architect van februari 2017 staat in het teken van retail. Deze wereld is onderhevig aan ingrijpende veranderingen. In twee essays wordt deze opgave verder uitgediept.

Door de grote vlucht van het online kopen dienen fysieke winkels van hoge kwaliteit te zijn qua productpresentatie, service, merkidentiteit en beleving. Volgens Jan Geysen is in dit proces voor architecten en ontwerpers een grote rol weggelegd, wat hij laat zien aan de hand van de ‘flagship stores’ van Valentino, Alexander Wang en Victoria Beckham. Matthijs de Boer belicht de stedelijke kant en ziet door de internetontwikkeling een kleinschalige functiemix ontstaan die is afgestemd op de drijfveren van ontmoeting, producten, ideeën en cultuur.

De huidige ontworpen winkelcentra kennen een heldere architectuur en onderscheiden zich door licht, materiaal en etalage. Ze knopen ze aan bij de negentiende eeuwse passages van Parijs en zijn niet alleen ontworpen op wensen van voetgangers en winkeleigenaars, maar vormen ook onmisbare schakels in de stedelijke ruimte. Gelderlandplein in Amsterdam door Kroonenberg Groep en Rijnboutt is hier een uitstekend voorbeeld van en staat centraal in de Ontmoeting van deze maand.

Publieke interieurs
Winkels veranderen de perceptie van een stad, hoofdzakelijk via de ervaringen die je opdoet in de publieke interieurs ervan. De Fondaco del Tedeschi in Venetië door OMA en het Noordblok aan het Stadionplein door DAM& Partners illustreren dit op treffende wijze. Van een geheel andere orde is de Mall of the Netherlands, het toekomstige winkelcentrum dat op basis van een ontwerp van MVSA Architects wordt gerealiseerd in Leidschendam-Voorburg.

‘Voor elke opdracht proberen we in het DNA van een merk te kruipen’
De Helden van deze maand zijn de partners van Standard Studio. Dit Amsterdamse architectuur- en interieurbureau is vier jaar geleden opgericht door Jurjen van Hulzen. Ondertussen heeft het bureau een kantoor op Ibiza en zijn Wouter Slot en Marc Brummelhuis toegetreden als partners. Het bureau is gespecialiseerd in het ontwerp van winkel- en horecapanden en wil in nauwe samenwerking met een nieuwe generatie Retail ondernemers de wereld veroveren.

Betekeniseconomie
In de rubriek Interieur worden InSports in Beijing door Powerhouse Company en de winkels van A-Mode in Vlaanderen door PUUR Interieurarchitecten besproken. Beide projecten bieden op volstrekt eigen wijze bezoekers ervaringen aan die het pure Retail karakter overstijgen.

Productinformatie
In de rubriek Productinformatie wordt aandacht besteed aan de noviteiteiten die op de Bouwbeurs en op Material Xperience zijn getoond.

Van wie is dit gebouw
Deze nieuwe rubriek toont een gebouw dat op je netvlies staat gebrand. Maar wie is de architect? In de eerste aflevering het hoofdkantoor van de Steenkolen Handels Vereniging in het centrum van Utrecht uit 1960, een ontwerp van Hans Blijdenstein.

Naar boven