Inkoop in strategisch perspectief (Geheel herziene 7de druk)

Analyse, planning en praktijk

Drs. J. van Berkel-Schoonen, G. Walhof, Prof. dr. A.J. Van Weele

Omschrijving

(Bent u docent? Ga dan naar deze pagina voor meer informatie en het aanvragen van een gratis beoordelingsexemplaar)

Een must read voor iedereen die inkoop professioneel in zijn of haar organisatie wil verankeren!

Professioneel inkopen in strategisch perspectief richt zich op het standaardiseren van producten en diensten en het terugbrengen van het aantal leveranciers, waarmee vervolgens heldere contracten worden afgesloten. Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen. Dit doet zij door helder en open te communiceren en goed te luisteren naar wat nodig is. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken en vertaalt dit naar passende oplossingen. Een professionele inkoopafdeling is de aanjager van duurzaamheid en innovatie en beschikt over inkopers met vakkennis, systemen en daadkracht dit te realiseren.

Dit boek bouwt voort op Inkoop in strategisch perspectief, het leerboek dat jarenlang leidend is geweest in het hbo en het academisch onderwijs. Deze nieuwe editie bespreekt de inkoopfunctie op eigentijdse wijze. De focus ligt op inkopen voor organisaties. Deze editie richt zich vooral op inkoopprofessionals en studenten van het hoger beroepsonderwijs. Dit boek beoogt inkoop als bedrijfsfunctie krachtig te positioneren binnen organisaties – of het nu gaat om industrie, handel, zorg of overheid. Het biedt houvast aan eenieder die voor het eerst met inkoop te maken heeft. Voor diegenen die met inkoop bekend zijn, geeft het een update over belangrijke ontwikkelingen en concepten.

Voor wie? 

De auteurs richten zich primair op inkoopprofessionals, die inkoop krachtig binnen hun organisatie willen verankeren. Inhoud, vorm en taal zijn zo gekozen dat het boek ook toegankelijk is voor de managers aan wie inkoopprofessionals rapporteren.

Belangrijkste verschillen met Inkoop in strategisch perspectief, 6e editie:

  • Inclusief website en persoonlijke inlogcode waar u gratis extra katernen kunt raadplegen
    De eerste drie katernen gaan over:
  • Inkoop logistiek en supply chain (82 pagina’s)
  • Onderhandelen (46 pagina’s)
  • Public Procurement (70 pagina’s)
    (op termijn volgen er meer katernen)
  • Compacter boek, minder hoofdstukken, meer praktijkgericht, directer taalgebruik, minder Engelstalige terminologie, eigentijdse vormgeving
  • Nu geschreven vanuit perspectief van organisaties waarbij indien relevant verbijzondering naar bedrijven of publieke organisaties.

Meer aandacht voor:

  • Cyclisch inkoopmodel naast het lineair inkoopmodel
  • Complete beschrijving van het inkooptraject (van specificatie tot order en facturatie)
  • De publieke sector (we spreken over organisaties, waarbij voorbeelden gebruikt worden uit zowel zorg, industrie, bedrijfsleven, retail als de publieke omgeving)
  • Contract- en leveranciersmanagement
  • Risico- en stakeholdermanagement
  • Operationale inkoop en informatiesystemen

TIP: download gratis een uitgebreide preview van 44 pagina’s

Naar boven