In veel havensteden in de wereld verschuift de havengerelateerde bedrijvigheid weg van de traditionele locaties naar productievere gebieden. De vrijkomende haventerreinen worden langzaam getransformeerd tot volwaardige onderdelen van de stad. Het maartnummer van de Architect toont hoe je van de haven een stad maakt zonder het verleden weg te polijsten.
In een serie artikelen in het vandaag verschenen maartnummer van de Architect bespreken wat die verschuiving betekent voor onder andere Antwerpen. Hier bouwen ze op de leegkomende gebieden woningen, voorzieningen maar ook bedrijvigheid. Zo bespreekt Tim Devos de transformatie van het Antwerps Droogdokkenterrein tot scharnier tussen stad en haven gaat Harm Tilman in gesprek met Christian Rapp, stadsbouwmeester Antwerpen over een havenstad in volle transformatie.
De projecten die in het themadeel aan bod komen zijn het Grootstadsblok op het Cadixterrein op het Eilandje in Antwerpen. Het ontwerp is van Sergison Bates architects, Bovenbouw en BULK architecten en de Still Room in Antwerpen door Studio Corkinho.
Niet alleen Antwerpen is bezig met de transformatie van zijn haven. Ook Shanghai wil met de transformatie van zijn havengebied wereldspeler worden op het gebied van innovatie. De grote projecten AI Valley en Media Port hebben elk ruim een miljoen vierkante meter commercieel vloeroppervlak.
Als architectuurproject hebben we binnen het thema gekozen voor een bespreking van het Keilepand in Rotterdam. GROUP A transformeerde in het Rotterdamse Merwe-Vierhavensgebied een vooroorlogs pakhuis in een levendige makersplek. Ook spreken we met Joep van Lieshout over zijn plannen voor het gebied. Hij werkt samen met architectenbureau Powerhouse Company aan Brutus, een groot woningbouw- en kunstcomplex in het Rotterdamse havengebied.