Canon van het leren

50 concepten en hun grondleggers

Manon Ruijters, Robert-Jan Simons

Bent u docent en wordt deze uitgave verplicht voorgeschreven, of wordt invoering van deze uitgave overwogen? Vraag dan een gratis beoordelingsexemplaar aan.

Bestel

Omschrijving

Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak al helemaal. Tot nu toe, want die constatering bracht Manon Ruijters en Robert-Jan Simons ertoe een basisboek te maken met 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen: Canon van het leren.

De ambitieuze auteurs kregen hulp van ruim vijftig auteurs, mensen uit wetenschap en praktijk, zodat er 50 toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers ontstonden. Deze auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder overbodige poespas over, maar delen hun persoonlijke fascinatie, ervaring met en kritische reflecties.

De 50 hoofdstukken kennen een vergelijkbare opbouw:

– Start vanuit een persoonlijk verhaal van de auteur over de grondlegger
– Uitleg van het concept zoals het door de grondlegger is bedoeld
– Doorvertaling naar de praktijk en een kritische reflectie
– Afsluiting met referenties

Het boek is bestemd voor praktijkmensen: trainers, opleiders en adviseurs die zich bezig houden met leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de Canon.

Over de auteur

Manon Ruijters’ werk kenmerkt zich door een wisselwerking tussen theorie en praktijk (onderzoeken, adviseren, begeleiden, schrijven) op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarbij ligt de focus op professionals en lerende organisaties. Dat doet ze met veel partners in allerlei settings, maar met name samen met Björn Prevaas in de Good Work Company. Haar werk als lector aan de Aeres Hogeschool Wageningen betreft vooral onderzoek naar professionele identiteit en organisatieontwikkeling. Als hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering aan de School of Business and Economics van de VU tenslotte, maakt ze, samen met Wouter ten Have en Steven ten Have, onderdeel uit van het team dat verantwoordelijk is voor de Basisopleiding en de MSc Verandermanagement en aanverwant onderzoek.
Eerder werkte ze als adviseur en academic partner bij Twynstra Gudde en als projectleider bij Sardes.

Robert-Jan Simons studeerde psychologie aan de universiteiten van Utrecht (kandidaats) en Amsterdam (doctoraal onderwijs- / ontwikkelingspsychologie) en promoveerde in 1981 aan de Katholieke Universiteit Brabant bij prof. Dr. L.F.W. de Klerk op een proefschrift over het gebruik van metaforen in het onderwijs. Hij werkte aan de universiteiten van Amsterdam, Nijmegen en Tilburg als wetenschappelijk (hoofd-) medewerker. Van 1990 tot 2001 was hij hoogleraar onderwijs- en opleidingspsychologie en onderzoeksdirecteur pedagogiek en onderwijskunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Daarna werkte hij als hoogleraar didactiek in digitale context aan de Universiteit Utrecht. Van 2006 – 2010 was hij hoogleraar-directeur van het IVLOS: het Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden. Vanaf januari 2010 combineerde hij zijn hoogleraarschap aan de Universiteit Utrecht met het directeurschap van de NSO: de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement. Per 1 januari 2014 is hij met emeritaat en gestopt met het directeurschap van de NSO. Hij zet zijn werkzaamheden voort vanuit zijn bureau: Visie op leren www.visieopleren.nl). Zijn publicatielijst is te vinden op www.visieopleren.nl

Naar boven