De cockpit van de organisatie

Prestatiemanagement met behulp van scorecards

Leo Kerklaan

Bent u docent en wordt deze uitgave verplicht voorgeschreven, of wordt invoering van deze uitgave overwogen? Vraag dan een gratis beoordelingsexemplaar aan.

Bestel

Omschrijving

Sturen op uitsluitend buikgevoel is niet meer van deze tijd. En sturen op uitsluitend financiële cijfers blijkt behoorlijk riskant. De Organisatiecockpit laat zien hoe u als manager of ondernemer moet balanceren tussen vastigheid en flexibiliteit.

Organisaties hebben een overzichtelijk managementdashboard nodig om hun prestaties te kunnen meten en analyseren. De Organisatiecockpit is zo’n dashboard. Het is een bedrijfskundig concept dat de wereld van prestatiemanagement toegankelijk maakt en het biedt u de mogelijkheid uw eigen specifieke set prestatieindicatoren te ontwikkelen. Hoe u daarbij balanceert tussen vastigheid en flexibiliteit wordt stapsgewijs duidelijk.

Voor vastigheid zorgen:
– focus op de besturingsopgave;
– robuuste kritieke succesfactoren (zoekvelden);
– een stabiele set prestatieindicatoren.

Voor flexibiliteit wordt gezorgd door:
– informatiesystemen die snel heringericht kunnen worden;
– het opstellen van de juiste operationele en strategische informatieplannen.

U kunt de Organisatiecockpit gebruiken om de ontwikkelingen van het operationele proces te monitoren, maar ook om de realisatie van de strategie te volgen. Alle stappen om zelf een strategische en operationele cockpit te ontwerpen komen in dit boek uitgebreid aan bod.

De theorie wordt toegelicht met tal van voorbeelden, schema’s en ervaringen uit de adviespraktijk van de auteur. Daarnaast bevat het boek uitgebreide casestudies van ProRail, Albert Heijn, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en van het Joint Strike Fighter project. Dat maakt het boek toegankelijk voor zowel ondernemers en managers als docenten en studenten.

Kijk voor meer informatie op www.organisatiecockpit.nl.

Naar boven