Digi-taal

Omschrijving

How users read on the web? They don’t.
(Jakob Nielsen, ‘guru of web page usability’)

De digitale lezer is een ‘slechte’ lezer. Hij leest namelijk niet. Hij scant het scherm op zoek naar antwoord op de vraag: wat moet ik doen? of wat moet ik weten?  Heeft hij gevonden wat hij weten wil, dan raast hij naar de volgende site.  Of nog erger, hij vindt niet direct wat hij zoekt en vertrekt nog voor hij iets gelezen heeft.  Gemiste kans!

De digitale lezer is dus een flinke uitdaging. Hoe houd je de aandacht van die ongeduldige lezer vast? Of nog erger: hoe zorg je ervoor dat je lezer direct vindt wat hij hebben wil? En hoe verleid je jouw bezoeker om je tekst dieper in te duiken? Tijdens deze training leer je wat jij kunt doen om je tekst aan te passen, want één ding staat vast: de lezer verander je niet.

Een veelgehoord advies is: maak je webpagina scanbaar. En ook: schrijf piramidaal. Maar hoe doe je dat? En hoe doe je dat slim, zodat je niet uren kwijt bent aan het schrijven van die ene aantrekkelijke digitale tekst. Dit leer je tijdens deze training.

Wat leer je?

  • Je leert piramidaal schrijven op tekst- en alineaniveau

  • Je leert een informatieve lead schrijven

  • Je leert hoofd- en bijzaken scheiden aan de hand van de centrale gedachte

  • Je leert scanbaar schrijven

  • Je leert hoe je jouw tekst toegankelijk maakt voor de verschillende lezers

  • Je leert snel leesbare zinnen formuleren: de do’s en don’ts voor een heldere stijl

Welke onderwerpen?

  • ‘spreken’ vanaf je scherm

  • lead schrijven

  • prikkelend schrijven

  • de ideale mail

  • jouw toon vinden

  • topische zinnen

  • OPA-structuur

  • piramidaal schrijven

  • inhoudelijke koppen formuleren

  • stijl

  • digitale conventies


Deze training kan eventueel ook incompany georganiseerd worden. Lees meer over de mogelijkheden van incompany.

Wil jij alle opleidingen van Management Support in een handig overzicht? Download dan de pdf van de Opleidingsgids 2018 met meer dan 70 een- en meerdaagse trainingen.

Programma

09:30 – 12:30 uur

  • Welkom!

  • Wat zet je in je tekst en belangrijker: wat laat je weg: Over het belang van de centrale vraag

  • Digitale nieuwsbrieven schrijven: pas frontloading toe

  • Schrijf een prikkelende en informatieve lead

12:30 – 13:30 uur

Lunch

13:30 – 16:30 uur

  • Formuleer pakkende koppen

  • Creëer verrassende invalshoeken voor je content

  • Voorspellend en scanbaar schrijven

  • Spreek je lezer aan: do’s en don’ts op zins- en woordniveau

  • Tot ziens!

Docenten

Judith Winterkamp is specialist schriftelijke communicatie. Zij geeft al jarenlang met veel succes de trainingen Spelling & Taalips en Creatief schrijven. Daarnaast publiceert zij verschillende boeken over spelling en stijl en schrijft zij de Spelling en Taaltips in Management Support.

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven