Lean op het secretariaat

Type opleiding: 1-daagse opleiding

Omschrijving

Je wilt excelleren in de diensten die je verleent. Je houden aan deadlines. Zorgen dat opdrachten voldoen aan gestelde eisen. Doorlooptijden van opdrachten verkorten. Fouten voorkomen en verspilling tegengaan. Je wilt een constante kwaliteit, onafhankelijk van wie de opdracht uitvoert. Bovenal wil je dát doen wat werkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw manager en alle andere ‘klanten’. 

Het bieden van toegevoegde waarde op de meest efficiënte wijze. Dát is wat je leert in deze training. Dit brengt jou in een unieke positie: je vervult jouw functie zoals deze bedoeld is. Zonder dat hierover nog enige discussie ontstaat. Jij brengt alle door jou en het secretariaat uit te voeren taken terug tot de essentie, doordat je antwoord geeft op de vraag: wat doen we en wat is daarvan de bedoeling? Is de bedoeling niet duidelijk aan te geven, is het uitvoeren van de werkzaamheden dan wel de moeite waard? 

Waarom een opleiding bij Management Support volgen?  

  • Toptrainers met passie en grote affiniteit met het vak van managementondersteuners 
  • Uniek: abonnees krijgen extra voordelen  
  • Onze trainingen worden hooggewaardeerd, gemiddeld met een 8,3!  

Voor wie? 
Deze training is bedoeld voor (directie)secretaresses, management assistants, personal assistants, projectassistenten en officemanagers. Of voor iedereen die in zijn/haar functie van meerwaarde wil zijn op de meest efficiënte manier.  

Voorkennis 
Om deze training te volgen is er geen specifieke voorkennis nodig.  

Wat leer je?  

  • Inzicht krijgen in het doel van je functie én wat je met LEAN op het secretariaat kan bereiken 
  • Je werkzaamheden analyseren naar de waarde die ze leveren voor je manager of je klant 
  • Deze ‘waardestromen’/processen in kaart te brengen 
  • Inzicht in welke zaken je weerhouden van het leveren van toegevoegde waarde 
  • Hoe de ‘verspillingen’ uit te bannen – dat levert tijd én kwaliteit én geld op  
  • Zelf optimaal presteren én je secretariaat laten excelleren! 
  • Welke onderwerpen komen aan bod?  
  • Terug naar de bedoeling: lean denken en handelen zonder bureaucratie 
  • Het in kaart brengen van de processen op jouw secretariaat 
  • Samen innoveren: kennis en ervaringen van iedereen centraal stellen 
  • Concrete voorbeelden, tips en suggesties die je direct kunt toepassen 
  • Oefenen in het ‘zien’ van verspillingen

Studiemateriaal 
Je ontvangt praktijkgericht en up-to-date lesmateriaal met eventuele oefeningen waarmee je tijdens en na de training aan de slag kunt.  

Trainers uit de praktijk 
Onze trainingen worden verzorgd door zeer ervaren docenten, die expert zijn op hun vakgebied maar ook dicht bij de praktijk van jouw werk staan. Ze verduidelijken de theorie met hun eigen ervaringen. Dat maakt de lessen niet alleen praktisch, maar ook inspirerend en plezierig. Onze trainers weten wat je moet leren om te groeien in je werk. Tijdens de lessen ruimen ze volop tijd in om aandacht te besteden aan jouw persoonlijke leerdoelen. 

Mogelijk ook interessant voor jou  

Wil je nog meer aspecten van LEAN leren om nóg efficiënter te kunnen werken nog meer waarde te kunnen toevoegen? Bekijk dan de Masterclass Lean.  

Liever maatwerk? 
Deze training kan eventueel ook incompany georganiseerd worden. Lees meer over de mogelijkheden van incompany. 

Opleidingsgids op je gemak lezen?
Wil jij alle opleidingen van Management Support in een handig overzicht? Download dan de pdf van de Opleidingsgids 2019 met meer dan 60 één- en meerdaagse trainingen.

 

Programma

 9:00 
Ontvangst met koffie en thee 

9:30 
Ochtend 

  • Terug naar de bedoeling: lean denken en handelen zonder bureaucratie 
  • Toelichten van methodieken en wijze van aanpak 
  • Wensen van je manager/opdrachtgever centraal stellen 
  • Workshop: Doen wat ertoe doet! 
  • Het in kaart brengen van de processen op jouw secretariaat 
  • Tools en handvatten 
  • Workshop: Direct toepassen op een te verbeteren proces 

12:30 
Lunch 

13:30 
Middag 

Sámen innoveren: kennis en ervaringen van iedereen centraal stellen 

  • Bepaal de ‘veroorzakers’: analyseren van de huidige wijze van uitvoeren van de processen 
  • Waar en waarom worden fouten gemaakt? 
  • Overbodige handelingen elimineren 
  • Verplaatsen van problemen (o.a. gegevens tijdelijk bewaren) signaleren 
  • Voorraad voorkomen door ‘onderhanden werk’ te vermijden 
  • Teveel aan ‘beweging’ (o.a. zoeken, overbodige handelingen of inefficiënt werken) aanpakken 
  • Systemen (zoals formulieren en procedures) die niets bijdragen uitsluiten 
  • Niet wachten, wachten, wachten, maar just-in-time – altijd en overal 
  • Oplossingen zoeken: hoe deze verspillingen te voorkomen 
  • Concrete voorbeelden, tips en suggesties die je dírect kunt toepassen 
  • Oefenen in het ‘zien’ van verspillingen 
  • Coachen van veranderingen en borgen van het resultaat

Docenten

Marianne Smits is als innovatiecoach en senior-adviseur dagelijks actief in het optimaliseren van werkwijzen in organisaties. Daarnaast is zij al jarenlang een inspirerende en enthousiaste trainer, workshopleider en auteur. Van haar hand verschenen diverse boeken, waaronder het meest recente boek: Doen wat ertoe doet! leaner werken op het secretariaat. Marianne in een aantal woorden: inspirator met passie voor innovatie; effectief werken; optimaliseren van huidige werkwijzen en bovenal: mensen!

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven