Lean op het secretariaat

Type opleiding: 1-daagse opleiding

Omschrijving

Je wilt excelleren in jouw dienstverlening. Je houden aan deadlines. Zorgen dat opdrachten voldoen aan gestelde eisen. Doorlooptijden van opdrachten verkorten. Fouten voorkomen en verspilling tegengaan. Je wilt een constante kwaliteit, onafhankelijk van wie de opdracht uitvoert. Bovenal wil je dát doen wat werkelijk een toegevoegde waarde heeft voor jouw manager en alle andere ‘klanten’.

Het bieden van toegevoegde waarde op de meest efficiënte wijze. Dát is wat je leert in deze training. Dit zet jou in een unieke positie: je vervult jouw functie zoals deze bedoeld is. Zonder dat hierover nog enige discussie ontstaat. Jij brengt alle door jou en het secretariaat uit te voeren taken terug tot de essentie doordat je antwoord geeft op de vraag: wat doen we en wat is daarvan de bedoeling. Is de bedoeling niet duidelijk aan te geven, is het uitvoeren van de werkzaamheden dan de moeite waard?

 

Wat leer je?

  • Inzicht te krijgen in het doel van je functie én wat je met LEAN op het secretariaat wilt bereiken

  • Je werkzaamheden te analyseren naar de waarde die ze leveren voor je manager of je klant

  • Deze ‘waardestromen’/processen in kaart te brengen

  • In te zien welke zaken je weerhouden van het leveren van toegevoegde waarde

  • Hoe de ‘verspillingen’ uit te bannen – dát levert tijd én kwaliteit én geld

  • Zelf optimaal te presteren én je secretariaat te laten excelleren!

 

Deze training kan eventueel ook incompany georganiseerd worden. Lees meer over de mogelijkheden van incompany.

Wil jij alle opleidingen van Management Support in een handig overzicht? Download dan de pdf van de Opleidingsgids 2018 met meer dan 70 een- en meerdaagse trainingen.

Programma

9:00 uur
Ontvangst met koffie en thee

9:30 uur
Ochtend

Terug naar de bedoeling: lean denken en handelen zonder bureaucratie

  • Toelichten van methodieken en wijze van aanpak

  • Wensen van je manager/opdrachtgever centraal stellen

  • Workshop: Doen wat er toe doet!

Het in kaart brengen van de processen op jouw secretariaat

  • Tools en handvatten

  • Workshop: Direct toepassen op een te verbeteren proces

12:30 uur
Lunch

13:30 uur
Middag

Sámen innoveren: Kennis en ervaringen van iedereen centraal stellen

  • Bepaal de ‘veroorzakers’: analyseren van de huidige wijze van uitvoeren van de processen

– Waar en waarom worden fouten gemaakt
– Overbodige handelingen elimineren
– Verplaatsen van problemen (o.a. gegevens tijdelijk bewaren) signaleren
– Voorraad voorkomen door ‘onderhanden werk’ te vermijden
– Teveel aan ‘beweging’ (o.a. zoeken, overbodige handelingen of inefficiënt werken) aanpakken
– Systemen (zoals formulieren en procedures) die niet bijdragen, uitsluiten
– Geen wachten, wachten, wachten, maar just in time – altijd en overal

  • Oplossingen zoeken: hoe deze verspillingen te voorkomen

    – Concrete voorbeelden, tips en suggesties die je dírect kunt toepassen

    – Oefenen in het ‘zien’ van verspillingen

  • Coachen van veranderingen en borgen van het resultaat

Docenten

Marianne-2015-portret (1)

Marianne Smits is als innovatiecoach en senior-adviseur dagelijks actief in het optimaliseren van werkwijzen in organisaties. Daarnaast is zij al jarenlang een inspirerende en enthousiaste trainer, workshopleider en auteur. Van haar hand verschenen diverse boeken, waaronder het meest recente boek: Doen wat ertoe doet! leaner werken op het secretariaat. Marianne in een aantal woorden: inspirator met passie voor innovatie; effectief werken; optimaliseren van huidige werkwijzen en bovenal: mensen!

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven