Communiceren met de bestuurder NIEUW

12 september 2019, BCN Daltonlaan Utrecht Toon inschrijfopties

23 april 2019, BCN Daltonlaan Utrecht Toon inschrijfopties

Omschrijving

Kies voor een oplossingsgerichte aanpak

Een prettigere samenwerking met de bestuurder – zonder dat de or zichzelf tekort doet? Meer kans dat je als or vroegtijdig betrokken wordt bij adviestrajecten en daarmee meer invloed op de besluitvorming? Met een proactieve en oplossingsgerichte opstelling kun je veel bereiken. In deze training gaan we dieper in op wat dat betekent, maar ga je er ook zelf mee aan de slag.

Wat leer je?

• Je kent de kenmerken van oplossingsgericht adviseren
• Je weet welke vaardigheden een oplossingsgerichte manier van denken vraagt
• Je weet wat je er als or in de praktijk concreet mee kunt
• Je weet hoe je je bestuurder meekrijgt bij een oplossingsgerichte aanpak
• Je hebt zelf gewerkt aan een oplossingsgericht stappenplan aan de hand van praktijkvoorbeelden
• Je hebt tactische adviezen voor verdere verdieping gekregen zodat je in contact met de bestuurder nog krachtiger en doelgerichter kan optreden

Welke onderwerpen?

  • Oplossingsgericht adviseren – wat houdt dat in? 

Korte introductie: wat houdt oplossingsgerichte adviseren in; waar komt het vandaan; wat is de meerwaarde ervan in de medezeggenschap 

  • Verplaats je in de bestuurder – hoe krijg je hem mee? 

Oplossingsgericht adviseren vraagt om een gezamenlijk doel. Hoe ga je met je bestuurder in gesprek om zijn doelen te verkennen? Hierbij wordt aandacht gevraagd voor communicatieprocessen en vraagtechnieken.  

  • Verkennen van gedeelde belangen – focus op het gezamenlijke doel 

Wij verkennen hoe de OR de bestuurder kan overtuigen van zijn meerwaarde in het besluitvormingsproces.   

  • Uitwerken van een concreet stappenplan – oplossingsgericht adviseren in de praktijk 

Wij oefenen met concrete voorbeelden uit de praktijk. Zodat je ook na het volgen van deze training het geleerde zelfstandig kunt toepassen.   

  • Ondersteunende tactieken bij het oplossingsgerichte advieswerk  

Ter aanvulling op het voorgaande gaan we nog dieper in op enkele ondersteunende tactieken zoals strategische inzet van OR- leden en framing in de communicatie.  

Programma

  

9.30 uur
Ontvangst met koffie en thee

10.00 uur
Kennismaking en toelichting programma

10.15 uur
Oplossingsgericht adviseren 

  • Wat houdt het in en waar komt het vandaan 
  • Meerwaarde ervan voor de medezeggenschap  

11.15 uur
Pauze

11.30 uur
De bestuurder in een oplossingsgericht proces betrekken 

  • Verplaats je in de bestuurder – herken zijn belangen 
  • Formuleer gedeelde belangen en gezamenlijke doelen 

Oefenen met gesprekstechnieken en evalueren 

12.30 uur
Lunch 

13.30 uur
Samen de stappen doorlopen van een oplossingsgericht proces 

  • Welke vaardigheden vraagt dat?  
  • Hoe kun je de OR leden strategisch inzetten voor een zo effectief mogelijk proces? 

14.30 uur
Pauze

14.45 uur
In groepjes concrete stappenplannen uitwerken 

Oefenen en evalueren
 

16.30 uur 

Evaluatie en afsluiting 

  

Docenten

Jasmin Vogely is psychologe en sinds 2000 actief als trainer, coach en intervisor. Voor medezeggenschapsteams is zij gespecialiseerd in procesbegeleiding bij vraagstukken rondom samenwerken en communicatie. Haar focus ligt op het versterken van teams en beweging te brengen in dat wat vast is gelopen. Jasmin is betrokken, analytisch scherp, communicatief en gaat creatief op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Ik schrijf de volgende deelnemer(s) in:


Bezig met versturen
Naar boven