Omschrijving De secretaresse anno nu is in staat om heldere, onderbouwde keuzes te maken op basis van haar eigen prioriteiten en niet alleen die van haar manager. De houding van de assistant verandert van reactief naar proactief: meedenken, vooruitdenken, adviseren, beïnvloeden, faciliteren, anticiperen, plannen, managen van informatie, sturen. Daar heb je timemanagement, het onderwerp van deze training, bij nodig. De secretaressefunctie is met andere woorden de afgelopen jaren geëvolueerd van een puur dienstverlenende naar een meer organiserende en coördinerende functie. Het Nieuwe Werken heeft dit proces duidelijk versneld! Het biedt de secretaresse kansen op verdere ontwikkeling om met power en communicatiekracht de uitdagingen op te pakken! Duidelijke keuzes maken is en blijft de sleutel tot succes. Echter: voor velen zal het volgende voorbeeld heel herkenbaar zijn: Je gaat naar je werk met de beste bedoelingen. Met goede moed en zin kom je je kantoor binnen en na het opstarten van je computer kun je beginnen. De post en e-mails lezen en afhandelen staan om te beginnen op het programma en dan worden de voornemens voor een dag worden vaak doorkruist door onverwachte zaken die ‘doorhet plafond’ komen. Je actielijst wordt gedurende de dag eerder langer dan korter. Aan het einde van de dag heb je het gevoel dat je eigenlijk geen steek bent opgeschoten en toch ben je doodmoe van alles wat er gedaan is…. Je bent chronisch druk, druk, druk en je begint achter de feiten aan te lopen. Steeds meer post, mail, veranderingen, vergaderingen, binnenlopende collega’s, belletjes et cetera. Voor plannen, archiveren en andere zaken heb je geen tijd meer en de achterstanden maken je steeds onrustiger. Timemanagement is niet het leren van trucjes; het is allereerst bewustwording van je eigen werkgewoontes, werksystemen en planning. Daarna het vertalen van enkele minder adequate zaken in een praktisch actieplan dat direct toegepast kan worden op je werkplek. Tijdens de twee trainingsdagen schenken we aandacht aan diverse onderwerpen rondom werkgewoontes, werksystemen en planning. Korte presentaties worden afgewisseld met praktische oefeningen en discussies. Meer specifiek wordt ingegaan op: doelstellingen: wat zijn mijn doelstellingen (waar ga ik voor?) en hoe verhouden die zich tot de doelstellingen van diegenen waar ik mee samenwerk? balans tussen werk en privé: ontevredenheid over je werk neem je mee naar huis en zorgen thuis kunnen slechts weinigen thuis achterlaten; concentratie: je concentreren op een taak is lastig maar zeker noodzakelijk voor moeilijke nieuwe klussen! energie: van wie en/of wat krijg ik energie en wie of wat kost mij teveel energie: wat kan en wil ik hierin, in het kader van mijn tijdgebruik, veranderen? effectiviteit: wat zijn voor mij de juiste dingen om mijn tijd aan te besteden om tot resultaat te komen? structuur: zorgen voor overzicht is essentieel om aan timemanagement te doen! efficiëntie: hoe kan ik met minder moeite meer doen of meer kwaliteit leveren? zelfdiscipline: uitstelgedrag is niet gemakkelijk te veranderen: door je hier bewust van te zijn en te veranderen, zie je vooruitgang en wordt het onderdeel van eennieuwe werkgewoonte; communicatie: duidelijk zijn over wat je van anderen verwacht en goed aangeven waar je eigen grenzen liggen; succes: service en kwaliteit in relatie tot tijd; plannen: het kost tijd, maar levert je uiteindelijk meer tijd op; technieken: welke timemanagementtechnieken hebben hun waarde bewezen en hoe kan ik hier meteen mee aan de slag? Afhankelijk van de geconstateerde leerbehoeftes in de groep behandelen we een onderwerp meer of minder uitgebreid. Deelnemers aan deze training krijgen na afloop het boekje ‘Timemanagement’ gratis mee naar huis. Wat leer je? Je kunt heldere (persoonlijke) doelen en duidelijke prioriteiten stellen en weet hoe je kunt afrekenen met tijdrovers Je kunt je werkdruk positief beïnvloeden en zult het anders beleven Je gaat (nog) effectiever en efficiënter met je tijd om en hebt je werkzaamheden beter gestructureerd Je verleent optimale service, zonder jezelf daarbij te vergeten Je kent de kracht en beperkingen van je persoonlijke communicatiestijl Deze training kan eventueel ook incompany georganiseerd worden. Lees meer over de mogelijkheden van incompany. Wil jij alle opleidingen van Management Support in een handig overzicht? Download dan de pdf van de Opleidingsgids 2018 met meer dan 70 een- en meerdaagse trainingen.
Programma Dag 1 09:00-09:30 uur Ontvangst met koffie en thee 09:30 uur Introductie basisprinincipes Timemanagement, Persoonlijke Productiviteitstest 12:30-13:30 uur Lunch 13.30-17:00 uur Resultaatgerichte (werk)gewoontes Communicatiestijl Dag 2 09:00-09:30 uur Ontvangst met koffie en thee 09:30-12:30 uur Resultaatgerichte werksystemen Persoonlijke organisatie en werkplekorganisatie 12:30-13:30 uur Lunch 13:30-17:00 uur Resultaatgerichte planning van theorie naar praktijk
Ervaringen Anoniem review van Timemanagement door Heel duidelijk en meegedacht met de deelnemers. Heel prettig! Anoniem review van Timemanagement door Ik vond het een hele informatieve training met vel handvatten om in de praktijk toe te passen. Anoniem review van Timemanagement door Anoniem Anoniem review van Timemanagement door Anoniem
Docenten Peter Vos traint managementondersteuners in kwaliteit, service en timemanagement en schrijft artikelen en boeken over timemanagement. Tijdens zijn trainingen worden de deelnemers geïnspireerd om gerichte acties voor te bereiden om inefficiënte en/of ineffectieve gewoontes te veranderen. Directe toepasbaarheid staat hoog in zijn vaandel: daadwerkelijk effect op de werkplek, daar gaat het om! Zijn aanpak is humoristisch, praktisch en uitdagend.