Het nieuwe kantoorinrichten

Naar comfortabele, innovatieve, productieve en duurzame kantoren

prof. dr. P. Vink

Winteractie - 25% korting tot en met 28 februari 2019: van € 39,95 voor € 29,95!

Bent u docent en wordt deze uitgave verplicht voorgeschreven, of wordt invoering van deze uitgave overwogen? Vraag dan een gratis beoordelingsexemplaar aan.

Bestel

Omschrijving

Winteractie – 25% korting tot en met 28 februari 2019: van € 39,95 voor € 29,95!

Wist u dat?

  • Sommige mensen presteren het best in een drukke kantoortuin.
  • Anderen hebben de rust van een eenpersoonskamer nodig om zich te kunnen concentreren.
  • Er mensen zijn die het snelst lezen terwijl zij fietsen.
  • Een plant voor sommige mensen een gunstig effect heeft, terwijl anderen de plant niet eens zien.
  • Het ideale binnenklimaat voor ouderen anders is. Dat dit verschilt tussen mannen en vrouwen.
    En als je veel variatie in temperatuur gewend bent, je een grotere bandbreedte aangenaam vindt.
  • Het voor een kort overleg beter is om staand te vergaderen.
  • Een lunchwandeling in de natuur vermindert stress.

Werkomgeving doet veel met de mens
We kunnen concluderen dat de omgeving veel doet met de mens. Dit alles vereist dat de werkomgeving (zowel onderweg als op kantoor) aangepast moet worden aan de taak en de persoon. Aandacht voor het succesvol managen van het proces van inrichten kan zelfs het vertrouwen in het management vergroten.

Het loont dus om bij het nieuwe kantoorinrichten ervoor te zorgen dat er aandacht is voor de verschillen in taak en persoon om de prestatie en het comfort te bevorderen. Maar er is ook aandacht nodig voor het stimuleren van beweging, voor het onderweg werken en voor het beïnvloeden van gedrag.

Kantoorinrichten heeft te maken met de visie van een bedrijf of organisatie, met de processen en de structuur, met het ICT systeem en de fysieke werkomgeving. Al deze zaken zijn met elkaar verbonden.  Net als de onderstaande aspecten die steeds meer met elkaar verbonden zijn:

  • het inrichtingsproces
  • de gedragsverandering
  • het binnenklimaat
  • de ligging van het kantoor
  • onderweg werken
  • de meubelinrichting 

In dit boek worden deze verbindingen gelegd. Want ook al is al veel kennis over kantoorinrichten, die wordt in de praktijk nog niet toegepast.

In dit boek krijgt u:

  • voorbeelden van bewezen effecten van omgevingen;
  • hulp bij het kiezen van het juiste interieur;
  • inzicht in hoe u het proces van inrichten succesvol kunt managen ( controle krijgen over de omgeving, het betrekken van medewerkers vanaf het begin).

Geschikt voor:
Facility managers, ergonomen, arbodeskundigen, inkopers en andere professionals die zich bezighouden met het interieur en het inrichten van kantoren.

Achtergrond van de auteur(s):
Prof. dr. Peter Vink is voorzitter van de afdeling ‘design engineering’ bij de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU-Delft. Hij is daar ook hoogleraar, waarbij zijn onderzoek gaat over het ontwerpen van omgevingen zodat mensen zich comfortabel voelen. Hij begeleidt promovendi en afstudeerders, die projecten doen bij overheid en bedrijfsleven. In al die projecten wordt de omgeving aangepast aan de betrokkenen. Dat zijn eindgebruikers, maar ook mensen die onderhoud plegen, eigenaars en leveranciers.

 

Naar boven